هر بخاری که از کارخانه استفاده می کند به روشی برای کنترل جریان بخار نیاز دارد. جریان ثابت دیگ بخار در فشار و دما یکسان اغلب چیزی نیست که مورد نیاز است جریان به تدریج افزایش می یابد تا گیاه به آرامی گرم شود و هنگامی که فرآیند به دمای مطلوب رسید، جریان باید کاهش یابد.

شیرهای کنترل برای کنترل جریان بخار استفاده می شوند. محرک دیگ بخار دستگاهی است که نیرویی را برای باز کردن یا بستن شیر اعمال می کند. یک سنسور شرایط را در فرآیند نظارت می کند و اطلاعات را به کنترل کننده منتقل می کند. 
انواع کنترل وجود دارد..
دریچه هایی که به صورت پنوماتیک فعال می شوند هوای فشرده به دیافراگم در محرک اعمال می شود تا دریچه باز یا بسته شود.
سوپاپ های الکتریکی یک موتور الکتریکی شیر را فعال می کند.
خود عمل - هیچ کنترل کننده ای وجود ندارد حسگر دارای مایع پر شده است که در پاسخ به تغییر دمای فرآیند منبسط و منقبض می شود. این عمل نیرویی را برای باز کردن یا بستن شیر اعمال می کند.
حذف میعانات از گیاه
اغلب، میعانات تشکیل شده به راحتی از طریق یک تله دیگ بخار از گیاه خارج می شود. میعانات وارد سیستم زهکشی میعانات می شود. اگر آلوده باشد احتمالا برای تخلیه فرستاده می شود. در غیر این صورت، انرژی گرمایی ارزشمند موجود در آن را می توان با بازگرداندن آن به مخزن تغذیه دیگ حفظ کرد. این امر باعث صرفه جویی در هزینه های آب و تصفیه آب نیز می شود.
گاهی اوقات ممکن است در داخل دیگ بخار با استفاده از گیاه خلاء ایجاد شود. این مانع از زهکشی میعانات می شود، اما زهکشی مناسب از فضای بخار، کارایی گیاه را حفظ می کند. سپس ممکن است میعانات باید خارج شود.