دیگ بخار شما دارای حداقل دو دستگاه است که برای مشاهده طراحی شده اند. اولین و مهمترین آن شیشه گیج است. این شیشه گیج در کنار دیگ خواهد بود. این یک لوله شیشه ای حدود ⅝ اینچ قطر و حدود 8-10 اینچ ارتفاع است. یک قانون سرانگشتی خوب این است که سطح آب را تا نیمه بالاتر از شیشه گیج ببینید. یک لیوان گیج کاملاً پر یا یک لیوان گیج خالی نشان دهنده مشکل است و باید با شرکت خدمات دیگ بخار خود صحبت کنید.

بیشتر دیگ های بخار فشار کم در محدوده 0.5 PSI تا 1.5 PSI (نیم پوند تا یک پوند در ساعت) کار می کنند. اگر ندیدید سوزن روی گیج زیاد حرکت می کند، نگران نباشید. اگر سوزن آنها در ناحیه پمپ 2-5 بالا است، باید با شرکت خدمات بویلر خود چک کنید.
بسته به نوع و سن دیگ بخار شما، لیست تعمیر و نگهداری شما ممکن است متفاوت از دیگران به نظر برسد:
دیگ های ریخته گری اصل 
اگر یک دیگ بخار ریخته گری اصلی، مانند رادیاتور آمریکایی دارید، ممکن است یک مشعل تبدیل گاز دو تا از بهترین ها بودند)، یک کنترل فشار، یک فشار سنج، یک شیر تخلیه و یک شیر تخلیه داشته باشید. دیگ شما دارای یک شیشه گیج و دریچه های شیشه ای گیج و حداقل یک شیر پرکننده دستی خواهد بود. مسئولیت های نگهداری شما در این مورد بسیار اندک است. یک سطل آب را از دیگ تخلیه کنید و آن را در زهکشی کف خود بریزید. این تمرین به حفظ لجن از کف دیگ کمک می کند تا گرما را بهتر به آب منتقل کنید. همچنین دریچه تخلیه را شفاف نگه می دارد.
آبی که تخلیه کرده اید را با شیر پرکننده دستی خود تعویض کنید. لیوان گیج شما باید تقریباً نیمه پر ثبت شود. در حالت ایده آل، نباید در زمان های دیگر در طول هفته به دیگ خود آب اضافه کنید. اگر این کار را انجام می دهید، احتمالاً نشتی خرید دیگ بخار روی دریچه یا دریچه بخار دارید که باید اصلاح شود.